JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców
poniedziałek, 16 kwietnia 2018
Antek Smykiewicz i Adam Giza zwycięzcami „Wielkiego Testu o Podatkach”
Czy rodziny płacą podatki
JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców

JPK_VAT dla mikroprzedsiębiorców

Od 1 stycznia 2018 r. mikroprzedsiębiorcy przesyłają Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT). To ostatnia grupa – jednocześnie największa, bo licząca ponad 1,5 mln podmiotów – która została objęta tym obowiązkiem. Teraz JPK_VAT przesyłają wszyscy czynni podatnicy VAT w Polsce. Pierwszy plik – z danymi za styczeń -mikroprzedsiębiorcy mieli dosłać do 26 lutego br.
Szacunki wskazują, że pliki w lutowym terminie przesłało ok. 94 proc. firm (1 508 458). Dzięki wstępnej analizie wykryto ponad 85 tys. podejrzanych faktur, które zostaną sprawdzone przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Takie faktury wystawiło ponad 36 tys. podmiotów, które mogły narazić na straty nie tylko budżet, ale także swoich uczciwych kontrahentów. Te dane wyraźnie pokazują, że wprowadzenie JPK nie jest sztuką dla sztuki, ale przynosi bardzo wymierne efekty. 


 Co oznacza wprowadzenie JPK_VAT 

Przesyłanie pliku to z całą pewnością ważna zmiana zarówno dla najmniejszych firm, jak i dla KAS. To też istotny element reformy systemu podatkowego. JPK_VAT umożliwia szeroką analizę danych, co w efekcie pomaga zmniejszyć liczbę fizycznych kontroli, zapewnia uczciwą konkurencję i dalsze uszczelnienie poboru VAT. Pozwala też stały elektroniczny kontakt administracji z przedsiębiorcami. 


Rozpoczynasz działalność gospodarczą lub chcesz samodzielnie wysyłać JPK_VAT? Dowiedz się, jak wyślesz i podpiszesz plik oraz gdzie znajdziesz pomoc w przypadku wątpliwości.



Jak wysłać JPK_VAT 


Plik można utworzyć i wysłać m.in. przy wykorzystaniu bezpłatnych narzędzi Ministerstwa Finansów, takich jak łatwa w obsłudze aplikacja e-mikrofirma (do pobrania ze strony internetowej www.jpk.mf.gov.pl). Na kanale YOU TUBE Ministerstwa Finansów są dostępne krótkie filmy instruktażowe, które krok po kroku pokazują, jak wypełnić i wysłać plik przez e-mikrofirmę. 



Jak podpisać JPK_VAT 

Aby wysłać JPK_VAT, potrzebujesz podpisu elektronicznego. Może to być kwalifikowany podpis elektroniczny lub bezpłatny Profil Zaufany eGO – który możesz założyć niemal w każdym urzędzie, jak i za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Czasowo istnieje również możliwość uwierzytelniania JPK_VAT danymi autoryzującymi. Podobne rozwiązanie funkcjonuje przy podpisywaniu rocznego zeznania podatkowego.


Gdzie szukać informacji na temat JPK_VAT: 

- na stronie www.jpk.mf.gov.pl 
- na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej pod numerami telefonów: 801 055 055 (z tel. stacjonarnych) oraz 22 330 03 30 (z tel. komórkowych) 
- u ekspertów w urzędach skarbowych (w każdym urzędzie wyznaczeni są specjalni koordynatorzy) 
- w sprawach technicznych - w tym w sprawie aplikacji e-mikrofirma – pisząc na adres jpk.helpdesk@mf.gov.pl. 



 
Co w przypadku niezgodności w JPK_VAT Informacja o wystąpieniu niezgodności jest wysyłana do przedsiębiorcy SMS-em lub e-mailem. Zawiera ona prośbę o sprawdzenie składanych plików i o kontakt z właściwym urzędem skarbowym. 



Co to jest JPK_VAT 

To zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres. Dane do jego utworzenia są pobierane bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych przedsiębiorstwa. Przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej, w określonym układzie i formacie, do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni (chyba że 25. dzień miesiąca wypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, wtedy masz czas do pierwszego dnia roboczego). Jeśli rozliczałeś się do tej pory metodą kwartalną, także prześlesz JPK_VAT co miesiąc.