Szacunki wskazują, że pliki w lutowym terminie przesłało ok. 94 proc. firm (1 508 458). Dzięki wstępnej analizie wykryto ponad 85 tys. podejrzanych faktur, które zostaną sprawdzone przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Takie faktury wystawiło ponad 36 tys. podmiotów, które mogły narazić na straty nie tylko budżet, ale także swoich uczciwych kontrahentów. Te dane wyraźnie pokazują, że wprowadzenie JPK nie jest sztuką dla sztuki, ale przynosi bardzo wymierne efekty.
Co oznacza wprowadzenie JPK_VAT
Przesyłanie pliku to z całą pewnością ważna zmiana zarówno dla najmniejszych firm, jak i dla KAS. To też istotny element reformy systemu podatkowego. JPK_VAT umożliwia szeroką analizę danych, co w efekcie pomaga zmniejszyć liczbę fizycznych kontroli, zapewnia uczciwą konkurencję i dalsze uszczelnienie poboru VAT. Pozwala też stały elektroniczny kontakt administracji z przedsiębiorcami.
Rozpoczynasz działalność gospodarczą lub chcesz samodzielnie wysyłać JPK_VAT? Dowiedz się, jak wyślesz i podpiszesz plik oraz gdzie znajdziesz pomoc w przypadku wątpliwości.
Jak wysłać JPK_VAT
Plik można utworzyć i wysłać m.in. przy wykorzystaniu bezpłatnych narzędzi Ministerstwa Finansów, takich jak łatwa w obsłudze aplikacja e-mikrofirma (do pobrania ze strony internetowej www.jpk.mf.gov.pl). Na kanale YOU TUBE Ministerstwa Finansów są dostępne krótkie filmy instruktażowe, które krok po kroku pokazują, jak wypełnić i wysłać plik przez e-mikrofirmę.
Jak podpisać JPK_VAT
Aby wysłać JPK_VAT, potrzebujesz podpisu elektronicznego. Może to być kwalifikowany podpis elektroniczny lub bezpłatny Profil Zaufany eGO – który możesz założyć niemal w każdym urzędzie, jak i za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
Czasowo istnieje również możliwość uwierzytelniania JPK_VAT danymi autoryzującymi. Podobne rozwiązanie funkcjonuje przy podpisywaniu rocznego zeznania podatkowego.
Gdzie szukać informacji na temat JPK_VAT:
- na stronie www.jpk.mf.gov.pl
- na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej pod numerami telefonów: 801 055 055 (z tel. stacjonarnych) oraz 22 330 03 30 (z tel. komórkowych)
- u ekspertów w urzędach skarbowych (w każdym urzędzie wyznaczeni są specjalni koordynatorzy)
- w sprawach technicznych - w tym w sprawie aplikacji e-mikrofirma – pisząc na adres jpk.helpdesk@mf.gov.pl.