Prawie wszyscy uczniowie uczestniczący w badaniu NASK „Nastolatki 3.0” deklarują posiadanie profili w serwisach społecznościowych (94,6%). Spośród nich najpopularniejsze wśród młodzieży są: Facebook (59%), Snapchat (37,5%)i Instagram (27,1%). Lubiany przez dorosłych Twitter cieszy się u młodego pokolenia znacznie mniejszą popularnością (9,1%).
Portale społecznościowe służą nastolatkom przede wszystkim do autoprezentacji, komunikowania się i poznawania innych osób.
Na swoich profilach nastolatki najczęściej publikują:
– własne zdjęcia i filmy - niemal 80% badanych,
– informacje i aktualne komentarze - 54,7%,
– linki do filmów i zdjęć pochodzących z innych serwisów internetowych - 53%,
– memy - 53,6%,
• zdjęcia innych osób - 43,5%,
– linki do artykułów z innych serwisów - 35,6%.
Prywatność w sieci
Młodzi użytkownicy mediów społecznościowych udostępniają na swoich profilach coraz więcej informacji. Obok podstawowych danych takich, jak imię i nazwisko, nastolatki ujawniają nazwę szkoły, miejsce zamieszkania, adres e-mail, a nawet numer telefonu. Udostępniają prywatne zdjęcia i filmy.
Mimo, że coraz większa grupa młodzieży ma świadomość konsekwencji, jakie niesie za sobą udostępniane w internecie prywatnych informacji i treści, to nadal 1/3 młodych internautów nie chroni swoich danych. Co piąty z nich nie widzi potrzeby ograniczania dostępności do publikowanych zdjęć i innych treści w portalach społecznościowych.
W największym stopniu dotyczy to najmłodszych użytkowników sieci.
Starsi uczniowie - częściej niż młodsi - stosują zabezpieczenia przed dostępem osób niepożądanych do ich profili społecznościowych. 57,6% nastolatków deklaruje, że ogranicza dostęp do swoich danych. Chce w ten sposób chronić swoją prywatność w sieci. Większość młodzieży wie, jak zabezpieczać swoje konta. Tylko 2% młodych ludzi deklaruje, że nie ma odpowiednich wiedzy i umiejętności w zakresie ustawień prywatności w serwisach internetowych.