Badania „Nastolatki 3.0” wskazują jednocześnie, że nastolatki raczej biernie konsumują treści zastane w internecie, niż aktywnie je tworzą. Tylko 4,7% młodych ludzi prowadzi własnego bloga lub stronę internetową. Muzykę lub filmy tworzy około 5%, zaś 7,8% edytuje grafikę i przetwarza zdjęcia.
Nastolatki wykorzystują internet także jako narzędzie edukacyjne. Codziennie używa go do poszerzania wiedzy w ramach swoich zainteresowań 41,8% badanych, odrabiania lekcji – 36,9%, poszukiwania bieżących informacji – 34,0%, poszerzania wiedzy potrzebnej do szkoły – 24,2%. I tu także młodzież prezentuje raczej bierną postawę, korzystając z gotowych treści, które znajdują się na portalach i stronach internetowych. Jedynie 5 - 6% uczniów korzysta z możliwości uczenia się przez internet, czy wzięcia udziału w kursach e-learningowych.
Coraz bardziej popularne wśród nastolatków stają się e-zakupy. Tylko 14% uczniów podało, iż nie korzysta z takiej formy aktywności w sieci.
Dziewczęta stosunkowo częściej niż chłopcy za pomocą internetu poszerzają wiedzę w ramach swoich zainteresowań i hobby, czytają blogi, przygotowują się do sprawdzianów, korzystają z serwisów społecznościowych, kontaktują się ze znajomymi. Natomiast chłopcy częściej grają w gry online, biorą udziału w dyskusjach na forach, korzystają z poczty elektronicznej oraz tworzą muzykę.
Według młodych ludzi internet to przydatne narzędzie w nauce. Prawie 80% nastolatków stale wykorzystuje sieć do odrabiania lekcji, prawie połowa do 6 przygotowywania się do sprawdzianów.
Młodzież jednak nie zawsze wie, gdzie szukać rzetelnej wiedzy i wartościowych materiałów. Ponad 20% uczniów w ogóle nie zwraca uwagi na źródło, z którego czerpie informacje i nie sprawdza ich wiarygodności.
Wikipedia, Google, YouTube, Ściąga.pl czy Bryk.pl to najczęściej wymieniane przez nastolatki źródła wiedzy, które służą im do nauki.
W szkole internet najczęściej wykorzystywany jest na lekcjach informatyki. Jeśli chodzi o inne zajęcia, nauczyciele odwołują się do internetu najczęściej w trakcie realizacji przedmiotów humanistycznych (np. język polski, język obcy, historia).